ЗОРАН НАСКОВСКИ (1960)
Мандала и крст / Збогом оружје
инсталација (видео-пројекција, црно-бело, боја; двострука карусел слајд пројекција / 2 x осамдесет слајдова у боји, 2 слајд пројектора, 2 микрофона, звук)
променљиве димензије
2014.
Мандала и крст / Збогом оружје
инсталација (видео-пројекција, црно-бело, боја; двострука карусел слајд пројекција / 2 x осамдесет слајдова у боји, 2 слајд пројектора, 2 микрофона, звук)
променљиве димензије
2014.
Инсталација Мандала и крст / Збогом оружје представља ситуацију укрштених видео и извучених карусел слајд пројекција која формира простор за напет однос између призора празних, коришћених па одбачених, футрола за наоружање, као и призора детаља с декоративних тањира насталих у Социјалистичкој Федеративној Републици Југославији, у производњи предузећа „Керамика” из Братунца, БиХ. Стробоскопском методом која је базирана на извору светла које се, у одређеном ритму, пали и гаси, настају испреплетане секвенце поменутих мотива. На тањирима су видљиви мотиви југословенских градова осликаних у форми мандала, насталих у првој половини седамдесетих година у време специфичних политичких превирања, интензивног наоружавања и политичких смена.
Инсталација Мандала и крст / Збогом оружје део је уметниковог вишегодишњег истоименог пројекта (Мандала и крст) који је првенствено заснован на истраживачком раду, анализи и архивирању штампаних медија у реалном времену. Веза орнамента и злочина у овој инсталацији постављена је као предлог за промишљање естетско-политичке интеракције карактеристичне за насиље генерисано идеологијама, за промишљање онога што препознајемо као снажно „брендиране” дисторзије, које данас кроз слике хуманизма и насиља постају саставни део једног универзалног процеса „нормализације” који брише своје противречно порекло.
© Културни центар Београда, Колекција Октобарски салон и уметник
Уговор о откупу: III-5-158/25.5.2016.
Инвентарски број: 1476
Фото: Љубазношћу уметника
Избор библиографије:
Branislav Dimitrijević, Zoran Naskovski: Mandala i krst / Zbogom oružje, tekst uz izložbu, 25.11 – 1.12.2014, Centar za kulturnu dekontaminaciju (CZKD), Beograd, 2014, https://www.czkd.org/2014/11/follow-up-mandala-i-krst-zbogom-oruzje-zoran-naskovski/, приступљено 30. марта 2020. године.
Branislav Dimitrijević, „Zoran Naskovski: Mandala i krst / Zbogom oružje”,BETON – kulturno propagandni komplet, br. 207, god. XIII, Beograd, utorak, 21. maj 2019, 4, https://www.elektrobeton.net/strafta/zoran-naskovski-mandala-i-krst-zbogom-oruzje/, приступљено 30. марта 2020. године.
О АУТОРУ:
Зоран Насковски (1960, Избиште, Србија) магистрирао је на Факултету ликовних уметности Унивезитета уметности у Београду. Ради у широком распону медија као што су видео, филм, перформанс, инсталација, фотографија и интернет пројекти. У својим критичким праксама бави се углавном темама политичког и економског насиља, медијским манипулацијама, политикама глобалног циркулисања слика и миграција, институционалном критиком, укључујући критичко писање о српској националној културној политици. Насковски је излагао на бројним међународним изложбама у музејима и институцијама као што су: Whitney Museum у Њујорку, Andy Warhol Museum у Питсбургу, Berkeley Art Museum и Pacific Film Archive у Берклију, Tate Britain у Лондону, Fridericianum Kassel у Каселу, Neuer Berliner Kunstverein у Берлину, и другим. Учествовао је 2007. године на централној изложби 52. Бијенала у Венецији “Think with the Senses – Feel with the Mind. Art in the Present Tense”. Добитник је, између осталог, Награде Меморијала Надежде Петровић 1996. године, награде годишње изложбе Центра за савремену уметност Београд 1997. године, као и награде 44. Октобарског салона 2003. године и 47. Октобарског салона 2006. године.