МИЛИЦА ТОМИЋ (1960)
Једнога дана уместо ноћи бљеснуће рафал митраљеза, кад друкче светлост не може доћи (из поеме Оскара Давича „Једног данa”)
акција/интервенција у јавном простору изведена у Београду
10’
едиција: 1/5 + 1 а.п.
2009.
Украдено писмо (Едгар Алан По)
ламбда принт, фотографија: Армин Линке
180 цм x 120 цм
едиција: 1/5
2014/2015.
Једнога дана уместо ноћи бљеснуће рафал митраљеза, кад друкче светлост не може доћи (из поеме Оскара Давича „Једног данa”)
видео запис акције/интервенције у јавном простору изведена у Београду
10’
едиција: 1/5 + 1 а.п.
2009.
Свакодневно, током два месеца, у јесен 2009. године, одлазила сам на места успешних антифашистичких акција које су за време немачке окупације током Другог светског рата спроводили грађани/ке и чланови/це Народноослободилачког покрета у Београду. Фотографије и видео-запис настали током ових поновљених шетњи су документ градње нематеријалног споменика посвећеног догађајима који нису део јавног сећања. Овом акцијом пре свега желим да отворим питање антифашизма данас и његовог брисања из јавне историје и јавног сећања, као и његове актуелности у односу на нове околности и нове облике фашизма. Данас је једноставно препознати фашизам у његовим ексцесним облицима, али се поставља питање шта је с фашизмом који је свуда око нас, који се не да лако препознати на први поглед, јер је уграђен у законе и администрацију, а тиме и у нашу свакодневицу?
Милица Томић
Посвећено Анархо-синдикалистима Београда 3.9.2009.
Аудио-запис: интервјуи са члановима Народноослободилачког покрета у Београду: Шиме Кроња, Јелена Каденић, Радошин Рајевић, Димитрије Бајалица
Камера и звук: Сташа Томић
Монтажа: Милош Стојановић
Дизајн звука: Владимир Јанковић Слонче
© Културни центар Београда, Колекција Октобарски салон и уметница
Уговор о поклону: III-5-295/29.9.2014.
Инвентарски број: 1369
Фото: квадрат из видео-рада, љубазношћу уметнице, Срђан Вељовић
Украдено писмо (Едгар Алан По)
ламбда принт, фотографија: Армин Линке
180 цм x 120 цм
едиција: 1/5
2014/2015.
Фотографија је настала за време истраживања председничког фото-архива (1947–1980. Јосип Броз Тито) и рада на изложби Travelling Communique у Музеју историје Југославије у Београду. Уласком у архиву и приступом овом вредном материјалу наметнуло се питање односа између времена када је фотографија настала и нас, уметника/ца који данас располажу правом да излажу овај материјал и разлажући га на фрагменете мењају значај првобитне намере тадашњих аутора. Рад „Украдено писмо” испитује односе фрагментације великих политичких наратива, поставља питање одложене публике и уводи коментар Жака Лакана: Да писмо увек, на крају, стиже на одредиште и налази свог адресата, без обзира на првобитну намеру пошиљаоца.
Милица Томић
© Културни центар Београда, Колекција Октобарски салон и уметница
Уговор о откупу: III-5-477/1/19.12.2019.
Инвентарски број: 1669
Фото: Љубазношћу уметнице
О АУТОРКИ:
Милица Томић (1960, Београд, Југославија). Она је концептуална уметница која истражује различита поља, жанрове и методе савремене уметничке праксе. Њен рад усмерен је на истраживање и постављање питања у вези с политичким и економским насиљем, траумом и друштвеном амнезијом која поставља у сферу јавне дебате, с посебном пажњом на ‘кратак спој’ односа између интимности и политике. Као одговор на друштвене промене и нове форме ‘колективитета’ које су у сржи рада Милице Томић, она је направила снажно преусмерење с индивидуалне ка колективној уметничкој пракси. Данас је Томићева једна од чланова оснивача нове југословенске уметничко теоријске групе, „Група Споменик” (2002) и једна у групи оснивача Радне групе – Четири лица Омарске (2010). Томићева је учествовала у многим интернационалним изложбама попут 24th Sao Paulo Biennale [1998]; 49th Venice Biennale [2001]; 50th Venice Biennale [2003]; 8th International Istanbul Biennial [2003]; Populism, National Museum of Art, Oslo/Stedelijk Museum, Amsterdam/Frankfurter Kunstverein [2005]; 15th Sydney Biennale [2006]; Manufacturing Today/Trondheim Biennale [2010]; 10th Sharjah Biennial [2011]; Odessa Biennial [2013]; Monuments Should Not be Trusted, Nottingham Contemporary, Notingam, Engleska [2016]; Red Africa at Calvert 22, London/Galeria Avenida da Índia, Lisabon, Portugalija [2016/17], Body Luggage, Kunsthaus Grac [2017], Sequences. Art of Yugoslavia and Serbia, MoCAB, Beograd [2017], Volksfronten/Exhibiting at the Trowel’s Edge/Steirischer Herbst, Grac, Austrija [2018]…
Учествовала је на изложбама 45. 49. 52. и 54. Октобарског салона.
Више информација на https://milicatomic.wordpress.com